tirsdag den 7. oktober 2014

Undervisningsforløb til filmen Kapgang

I går var vi inde og se den danske film Kapgang. Jeg må indrømme, at jeg er meget splittet i forhold til, hvordan jeg skal  forholde mig til filmen. På den ene side er den fantastisk, idet der er rigtig mange aspekter, som vi kan tage fat på i danskundervisningen. Her tænker jeg specielt på, hvordan tidsperioden skildres, og hvordan man kan forstå filmen/filmens titel metaforisk. Dog synes jeg, at handlingen er en smule tam - spændingen udebliver på en eller anden måde.

Meningen er, at vi skal arbejde med filmen de næste lektioner, og jeg har lavet følgende undervisningsforløb:

1. Formål: Få en forforståelse af filmen 
Vi ser traileren til filmen på klassen.



2. Formål: Kende til anmeldelsen som genre og sammenligne to anmeldelser af Kapgang. 
Opgaver ses på dette link.

3. Formål: Danne sig en forståelse af 1970'erne som tidsperiode. 
I makkerpar brainstormes om karakteristika ved tidsperioden, og som inspiration kigges på disse billeder (læs lige korrektur på arket, hvis I bruger det). Toays Meet bruges som backchannel

4. Formål: Kende til Gasolins Rabalderstræde og perspektivere sangen til tidsperioden
Vi hører Rabalderstræde og kursisterne arbejder med spørgsmål i grupper





5. Formål: Kende til begreberne om billedudsnit og perspektiv samt at kunne indfange vores tidsperiode i egne fotografier. 
Kursisterne får en iPad i små grupper. De skal nu ud på skolen for at tage billeder, som karakteriserer skolelivet vores tidsperiode. De skal tage 1 billede i fugleperspektiv, 1 billede i normalperspektiv, 1 billede i frøperspektiv, 1 billede i supertotal billedudsnit, 1 billede i total billedudsnit osv.

6. Formål: Få kendskab til vores tidsperiode
På klassen kigger vi på billederne og indkredser karakteristika ved vores tidsperiode

7. Formål: Få arbejdet med subjektive ytringer om filmen/sangen
I små grupper skal kursisterne danne sætninger / subjektive ytringer om Kapgang og Rabalderstræde. Google Docs bruges til arbejdet.

8. Formål: Udvælge sætninger som kan bruges i egen anmeldelse
Kursisterne får adgang til de forskellige Google Docs dokumenter, hvor de skal udvælge 10 sætninger, som de vil bruge i deres egen anmeldelse.

9. Formål: Få et overblik over, hvad deres anmeldelse skal indeholde
Kursisterne laver ent mindmap over deres anmeldelse. Tjenesten mindmup anvendes eventuelt.

10. Formål: At kunne skrive en anmeldelse
Kursisterne skriver en anmeldelse af enten Kapgang eller Rabalderstræde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar