onsdag den 9. januar 2013

De bedste kortfilm!

Der er efterhånden blevet et krav, at der skal være elektroniske tekster på FED-niveau. Her arbejder jeg specielt med kortfilm. Jeg synes, det er svært (jeg er aldrig selv blevet undervist i det), men det er spændende. Og eleverne elsker det!
Mine tre ynglings kortfilm (novellefilm vil nogle mene) er:

1. Dennis instrueret af Ole Mathiesen



Jeg synes, at denne film er vidunderlig, da forholdet mellem Dennis og moderen bliver skildret helt fantastisk.  Jeg bruger filmen i et emne om forholdet mellem forældre og børn. Vi perspektiverer filmen til forskellige noveller, men også til kortfilmen Wolfgang, som har samme tema.


2. Ernst og Lyset instrueret af Anders Thomas Jensen og Thomas Willum Jensen


Jeg bruger denne film i et forløb om intertekstualitet. I kortfilmen er der rigtig mange henvisninger til bibelen, hvilket giver en kortfilmsanalyse lidt dybde, synes jeg.



3. De nye lejere af Kenneth Kainz


Filmen er inspireret af Roman Polanskis gyser Den nye lejer. Jeg bruger den ikke i et bestemt forløb, men jeg trækker den frem, når vi trænger til en pause fra det almindelige tekstarbejde. Der er action og stoffer i, så eleverne synes naturligvis den er fed :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar