1. Præsentation af begreberne strofe, vers og lyrikkens tre undergenrer. Der laves en videogennemgang med Screencast-O-Matic, som kursisterne altid kan se igen.
Mål: At kursisterne præsenteres for begreberne strofe, vers, knækprosa, lyrisk og episk.
2. Skriv et knækprosadigt om en dag i dit liv. Vi laver eventuelt en digtsamling i Storybird
Mål: At kunne genkende knækprosa og formulere sig indenfor genren
3. Vi lytter til Vendt om af L.O.C. Kursisterne laver en analyse og fortolkning af sangen.
Mål: Kunne lave en begyndende analyse og fortolkning af en sang
4. Kursisterne introduceres til de forskellige typer af rim. Vi finder eksempler på de forskellige typer af rim i ovenstående sang. Eventuelt laves forskellige rim på en væg i Padlet for at øve sig i at genkende dem.
Mål: Kende til de forskellige rim
5. Præsentation af de fortællersynsvinkler vi arbejder med i dansk. Herefter laves en online quiz i Socrative, hvor jeg læser et stykke op, og kursisterne skal finde ud af, hvilken fortællersynsvinkel, der benyttes i uddraget.
Mål: At kunne genkende til de forskellige fortællersynsvinkler.
6. Præsentation af billedsprog (metafor, personifikation, kliche og sammenligning). Kursisterne laver individuelt nogle ark, hvor de skal genkende forskellige typer af billedsprog.
Mål: At kunne genkende forskellige typer af billedsprog
7. Vi ser musikvideoen Bare sig til af Niarn. Kursisterne laver en analyse og fortolkning af både lyrikken og musikvideoen. Google Docs bruges i arbejdet.
Mål: At kunne analysere og fortolke lyrik og sammenligne dette med musikvideoen
8. Vi arbejder med symbolikken i Medinas musikvideo For altid.
Mål: At kende til forskellige symboler og kunne genkende dem
9. Vi læser og analyserer interviewet Alle mennesker har en historie af Sara Shannong. Interviewet handler om Outlandish.
Mål: At repetere begreber indenfor sagprosa
10. Vi ser musikvideoen Ta' hvad du vil af Ankerstjerne og Burhan G.
Mål: At lave en analyse og fortolkning af en sang
11. Skriftlig opgave: Skriv en klumme om unges sprog til dagens avis. I klummen skal du gøre rede for synspunkterne i teksten Verbalt ukrudt eller sprogblomster af Ole Grosen kommentere dem. Vælg selv en overskrift
12. Forløbet evalueres i deres personlige dokument i Google Docs.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar