søndag den 17. februar 2013

Forløb om intertekstualitet

Jeg har netop lavet dette forløb om intertekstualitet til dansk D-niveau:

1. Se traileren fra Shrek 3 på klassen og find de intertekstuelle referencer i filmen.
Mål: At kende til begrebet om intertekstualitet og kunne genkende intertekstuelle referencer i traileren




2. Se reklamefilmen for Mercedes på klassen og lav to og to en kort analyse og fortolkning af reklamen. I denne analyse og fortolkning skal der redegøres for de intertekstuelle referencer i filmen.
Mål: At kunne bruge intertekstualiteten i en analyse og fortolkning




3. Find informationer om Bibelens syndefaldsfortælling på nettet (altså fortællingen om, hvordan og hvorfor Adam og Eva blev smidt ud af Paradisets Have ifølge Bibelen). Lav en præsentation af fortællingen i Glogster, som kan hænge i klassen.
Mål: At kende til Bibelens syndefaldsfortælling

4. Læs novellen Slangen i Paradiset af Peter Straarup Søndergaard i grupper (rollelæsning). Besvar spørgsmålene til teksten.
Mål: At kunne bruge begrebet intertekstualitet i en analyse og fortolkning af en novelle. 

5. Der uddeles forskellige billeder til forskellige elever. Lav en billedanalyse, som præsenteres for resten af klassen.
Mål: At kunne bruge begrebet intertekstualitet i en analyse og fortolkning af et billede. 






5. Vi ser kortfilmen Ernst og lyset på klassen. Eleverne laver individuelt en analyse og fortolkning af filmen. Hver elev beskriver en filmteknisk observation på en væg i Wallwisher.
Mål: At bruge begrebet intertekstualitet i en analyse og fortolkning af kortfilmen.  
  




6.  Evaluering. Eleverne får en lap papir, hvor de skal forklare begrebet intertekstualitet samt give eksempler herpå.
Mål: At finde ud af, om eleverne har forstået begrebet intertekstualitet


Jeg plejer at lave et lidt længere forløb, hvor vi sætter mere fokus på moderne syndefaldsfortællinger. Vi plejer at læse Hvad laver I her? af Peter Ronild, Engang af Klaus Rifbjerg, Paradisæblerne af Martin A. Hansen og Den blomstrende have af Naja Marie Aidt. Vi har dog ikke tid til at nå det hele i år, så det bliver en lidt mere skrabet version af forløbet. Jeg er dog helt vild med Naja Marie Aidts novelle, så måske jeg får klemt den ind også...

7 kommentarer:

  1. Tak for alle dine gode indlæg - de har givet en masse inspiration og jeg har efterhånden været igennem alle og bliver rigtig glad for dine eksempler.
    MVH
    Sussi

    SvarSlet
  2. Mange tak for det Sussi. Det er bare dejligt, at andre kan bruge nogle af mine ideer :-)

    SvarSlet
  3. Hej Stine. Også jeg følger med - stadigvæk - og bliver hele tiden inspireret af dine fantastiske indlæg. Faktisk stjæler jeg med arme og ben. Du har ikke mærket din oplæg med symboler i forhold til hvordan vi må bruge dem, måske skulle du det? Du burde faktisk sidde på et af forlagene og udarbejde forløb så flere fik glæde af din ekspertise.

    SvarSlet
  4. Hej Karin. Dejligt du stadig følger med :-) Meningen er skam, at man gerne må stjæle med arme og ben. Ting andre ikke må "stjæle" ligger jeg ikke ud. Hvad tænker du på i forhold til mit oplæg om symboler? Jeg går ud fra, at det er dette indlæg du mener:

    http://stineaaendyrr.blogspot.dk/2013/03/gode-ideer-til-at-arbejde-med-symbolik.html

    SvarSlet
  5. Hej Stine
    Hvilke spørgsmål er det, du har til novellen?

    SvarSlet
  6. Samme spørgsmål som Alexander.

    SvarSlet