Dog synes jeg ikke, at alle tekster er lige velegnede til at bruge i undervisningsammenhænge. Eksempelvis bryder jeg mig ikke om de sange, hvor sproget er alt for vulgært. Jeg mener heller ikke, at det hører sig til i undervisningen. Her er en liste over nogle sange, som jeg synes er gode at arbejde med:
L.O.C: Vendt om
Niarn: Bare sig til
Niarn: Antihelt
Burhan G og Ankerstjerne: Ta' hvad du vil
Natasja: Gi' mig Danmark tilbage
Natasja: I Danmark er jeg født
Derudover kan jeg klart anbefale artiklen Sprogblomster eller verbalt ukrudt skrevet af Ole Grosen (brugt til FED skriftlig eksamen sommeren 2011) og Dansk i dybden - rap af Amanda Lundberg Kelly.
Hej Stine
SvarSletUdfordring 7 lyder på, at jeg skal kommentere en anden kursist blog. Valget faldt på dig, fordi jeg synes at dit emnevalg og indgangsvinkel til emnet er interessant. Jeg har tidligere arbejdet med rapmusik i dansk - det var dengang Nik & Jay og Jokeren peakede, og hvor Malk De Kojn var de underfundige med de kryptiske tekster, hvor fortolkninger ingen ende tog. I dag er der andre kunstnere der er kommet til, hvor bl.a. Ankerstjerne jo skriver "lige ud ad landevejen" tekster, som eleverne kan forstå og forholde sig til. Jeg vil bruge dit musikvalg som inspirationskilde til mit næste emne i historie i 9. klasse, som jeg starter op efter juleferien. "Danskhed" - og det bliver Natasja, der får lov til at fylde lokalet ud, hvorefter vi kigger tilbage på den danske historie, og hvorfor lige Natasja kan "tillade" sig at synge disse sange, som du nævner - det har jo en fantastisk historie...
Hej Bo. Tak for din kommentar. Dit emne om danskhed lyder spændende - jeg har et næsten magen til senere på året :-)
SvarSletI den forbindelse har en af mine tosprogede drenge anbefalet mig A.V.A. med mit Danmark. Den giver nogle gode perspektiver på emnet danskhed, synes jeg.
Mvh. Stine