søndag den 3. november 2013

Projektarbejde med web2

I øjeblikket er vi i gang med at afslutte f-niveau på mit danskhold. Ved siden af den almindelige faglige dokumentation er det meningen, at kursisterne skal lave et projekt. Jeg må indrømme, at jeg indtil nu ikke har været specielt begejstret for projektarbejde. Min oplevelse er, at mange af de kursister, jeg har haft på AVU, ikke har haft kompetencerne til få noget ud af det (tja, de kloge vil nok sige, at jeg har arrangeret projektarbejdet forkert). Faktisk har jeg nogle gange følt, at vi har brugt utrolig lang tid på ingenting. I år har jeg fået en klasse, hvor kursisterne virkelig er engagerede og tager ansvar for deres egen læring. Jeg tror på, at de kan få meget ud af at lave projektarbejde, hvorfor det selvfølgelig skal prøves. I den kommende uge vælger de en kortfilm og/eller en novelle, som de skal analysere og fortolke. De skal præsentere deres analyse og fortolkning på en selvvalgt (kreativ) måde. Jeg har foreslået følgende muligheder:

Præsenter din analyse og fortolkning...

... på en væg i Padlet. Her kan forskellige udtryksformer kombineres.
... i et mundtlig oplæg kombineret med et slideshow lavet i Prezi
... i en lydoptagelse lavet med Vocaroo
... i en film optaget med smarthphone
... på en mindmap lavet i Popplet. Her kan forskellige udtryksformer kombineres
... ?

Derudover er jeg i gang med at kigge på mange af de web2-tjenester, som kan organisere projektarbejdet. Nu håber jeg virklig, at jeg/vi får en god oplevelse med projektarbejde. Jeg er jo udmærket klar over, at hvis man skal udnytte læringspotentialet i de mange web2-tjenester, så er det den vej (altså projektvejen), man skal gå. Det kan jeg i hvert fald læse i IT-didaktikken :-)  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar