søndag den 5. oktober 2014

Lidt sjov med appen Morfo

Min mand viste mig i dag en app, som han har brugt i sin undervisning. Appen hedder Morfo, og den kan hentes i AppStore. Kort fortalt kan man uploade billeder, enten fra sin kamerarulle eller fra nettet, og med appen kan man skabe livagtige figurer/væsener. Derefter kan man tilføje musik til sin figur, eller man kan speake til og træne det mundtlige.  

Her har jeg lavet et forsøg med appen. Jeg har uploadet en billede af mig selv og tilføjet musik - jeg undskylder lidt forstyrrelser hist og her, men det er mine børn, som også skulle være med...


Min mand havde brugt appen på den måde, at eleverne skulle uploade et billede af en kendt person. De skulle forandre personen til et mærkeligt væsen, hvorefter de skulle indtale lyd til. De andre i klassen skulle herefter gætte, hvem personen var. Kan I gætte, hvem jeg her har lavet til et væsen i denne video?


Morfo er altså en app, hvor eleverne kan være innovative/kreative og træne deres mundtlighed. På EMU har jeg fundet følgende ideer til, hvordan Morfo kan anvendes i undervisingen:

1. Lav et dyr, som skal præsentere dig selv med navn, alder, race, levested, føde osv.
2. Lav en superhelt med navn, alder, bopæl, superpower osv.
3. Lav en cool rapper, som rapper om sig selv, sine tekster og sin karriere
4. Lav en eventyrfigur, som fortæller om sig selv
5. Lav en personkarakteristik af en person fra en film eller novelle. Lad personen fortælle om sig selv
6. Lav en præsentation af dig selv eller en ven
7. Lav en præsentation af en figur fra dit yndlingsspil eller film
8. Lav en figur, som fremsiger en tonguetwister 2-3 gange i træk
9. Lav en person som skal citere et digt
10. Lav en fiktiv politiker, som skal holde en kort, men konkret tale.

Om jeg skal bruge appen min undervisning, ved jeg ikke, men sjov er den!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar