mandag den 10. marts 2014

Evaluering

Evaluering er nok et af nutidens modebegreber indenfor undervisning. Mange af web2-tjenesterne er selvfølgelig oplagt til dette, og jeg har her listet en række muligheder:
  • Brug Google Formular til at lave spørgeskemaer. Spørgeskemaerne kan have et fagligt indhold, hvor man evaluerer kursisternes udbytte. Man kan også lave spørgeskemaer, hvor kursisterne evaluerer selve undervisningen og undervisningens tilrettelæggelse. I kan se et eksempel på et spørgeskema her
  • Brug Google Docs til at lave en personlig logbog. Kursist og lærer kan løbende være i dialog om kursistens standpunkt og/eller undervisningen. I kan se et eksempel på en personlig logbog her  
  • Brug Socrative til at se, hvad kursisterne har fået ud af et forløb eller en lektion. Med livetesten kan man rimelig hurtigt danne sig et overblik over, hvor sikre kursisterne er i det faglige stof. Ulempen ved Socrative er, at det kun giver et billede af klassens formåen og ikke den enkelte kursists.
  • Brug Padlet som et redskab til at finde ud af, hvad kursisterne kan både før og efter et gennemført undervisningsforløb. Indledningsvis kan de lave en brainstorm over et emne, en tekst eller lignende. Efter forløbet kan man lave samme brainstorm, så der forhåbentlig afsløres, hvor meget de har lært. 
  • Brug Todays Meet som et online forum, hvor kursisterne kan evaluere undervisningen og undervisningens tilrettelæggelse.  
  • Brug Mindmup eller Popplet til at lave en brainstorm over et emne. Vi har netop afsluttet emnet om danskhed, og som afslutning skulle kursisterne lave en brainstorm over, hvad de har lært om emnet. 
  • Brug Blogger som en slags portefolie. Kursisterne kan lave deres egen individuelle blog, hvor de samler deres bedste arbejde. 


4 kommentarer:

  1. Hej Stine. Jeg læser tit din blog med stor interesse. Er det ok, jeg deler på vores skoles blog?

    V.h. Ditte

    SvarSlet
  2. Hej Ditte. Det er skam helt i orden :-)

    SvarSlet
  3. Tak for den fine oversigt over gode måder at evaluere!

    SvarSlet
  4. Tak for din kommentar, Finn. Det varmer :-)

    SvarSlet