torsdag den 2. januar 2014

Refleksioner over et lærerår - et et halvt et af slagsen

Her kommer et indlæg af de mere personlige slags. Det handler og mig, og hvilke positive og negative ting første halvdel af skoleåret har bragt med sig.
  • I dette skoleår startede vi en IT-klasse op på Herning HF og VUC. Altså, vi snakker ikke en papirløs klasse eller en ipad-klasse. De har blot fået udleveret en computer, som de hovedsageligt skal bruge. Og det gør de. Til stor fornøjelse for frøken IT (ja, det er mig…)
  • I dette efterår har jeg fået mulighed for at arbejde med Web2 som aldrig før. Jeg var så heldig at få lov til at være medinstruktør på web2-beviset, hvilket var særdeles lærerrigt og spændende. Tilmed skal jeg hjælpe dem nogle timer om ugen i det nye år. Weee… Jeg har desuden været rundt omkring i Danmark for at holde workshop om web2 eller lektieinkluderende undervisning, som jeg jo arbejder med i min hverdag. Det har været spændende, men også grænseoverskridende. At holde foredrag for 100 mennesker er ikke min kop te,  men jeg har den holdning, at min frygt ikke skal stoppe mig.
  • Efteråret 2013 blev her, hvor jeg fik min debut som studievejleder. Jeg har altid haft en drøm om at coache og vejlede unge, hvilket blandt andet var derfor, at jeg tog uddannelsen til can.pæd.pæd.psyk. Nu har jeg endelig fået mulighed for at bruge den. Det er skønt, men også frustrerende, fordi jeg har fundet ud af, hvor meget jeg ikke ved!!!!
  • Dette skoleår blev året, hvor jeg fik en pigeklasse. Altså, der er da 5 drenge ud af 25, men puha…. Nogle vil måske mene, at dette skal placeres under de negative ting ved efteråret, fordi der i den grad kan gå hønsegård i den. Og det kan der. Dog må jeg konstatere, at jeg aldrig har haft så motiverede, engagerede og dygtige kursister. Det er ligefrem en fornøjelse at få skæld ud, fordi jeg "kun" har givet 7 og få at vide at: "Stine, du er ubarmhjertig, når du giver karakterer". 
-----
  • Som tidligere beskrevet har vi startet en IT-klasse op på min skole. Det har været en stor fornøjelse, men det er også gået op for mig, at det nogle gange er bedre og nemmere med papir. Når vi laver grammatikopgaver, vil størsteparten af kursisterne helst sidde med papir og blyant, medmindre det er mine spil/quizzer vi har gang i. Desuden vil de gerne have tekster på papir. De vil gerne kunne strege under og skrive notater i siden, og det fungerer bare bedst i hånden. Jeg elsker IT, men jeg må indrømme, at det her med papirløse klasser… Uha, det frygter jeg stadig.
  • I dette efterår har jeg arbejdet alt for meget. Tja, sådan er det jo, når der opstår spændende ting, men juleferien var meget tiltrængt. Et ønske for næste år er, at jeg ikke kommer til at arbejde helt så meget, men det kan jeg allerede se nu, at det ikke kan lade sig gøre. Hmm... heldigvis er det jo fordi, at jeg har gang i så mange spændende projekter.  Og dem vil jeg jo ikke undvære!
  • I løbet af efteråret har jeg måtte undvære min kære kolleger Maj og Nicolai (snøft, snøft…). Dog har jeg heldigvis mange andre fantastiske kolleger,  så jeg har klaret den. Heldigvis er Nicolai kommet tilbage fra havet her efter jul, og Maj vender tilbage til sommerferien :-)  
Tja, det var lidt refleksioner over første halvdel af skoleåret. Vi starter først på mandag, så resten af denne uge vil jeg bruge på at rette stile.

Godt nytår! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar