søndag den 14. april 2013

”Normalisering” af arbejdstiden bremser IT-udviklingen på skolerne

Her på bloggen har jeg endnu ikke skrevet så meget om min holdning til et meget aktuelt emne - lockouten. Først og fremmest er de fleste af jer lærere, og det giver ikke mening at holde prædiken for jer. Desuden vil jeg egentlig gerne holde diskussionen om lærernes arbejdstid udenfor bloggen. Dog har jeg i de seneste dage gået med nogle overvejelser omkring, hvad en ”normalisering” af arbejdstiden betyder for skolernes IT-udvikling. Hvad denne ”normalisering” helt præcist dækker over, er jeg stadig ikke blevet fuldstændigt klar over, men en ting er jeg forholdsvis sikker på: Det bremser IT-udviklingen hos de fleste lærere!
Først og fremmest kræver det ekstra stor forberedelse at udvikle undervisningen og bruge mere it. Det kræver ekstremt megen tid at sætte sig ind i alle de nye IT-programmer og planlægge, hvordan man didaktisk og pædagogisk kan få udnyttet disse programmer bedst muligt. Derudover skal det meste materiale laves fra bunden. Derfor giver det fra mit synspunkt overhovedet ikke mening at skære i lærernes forberedelse, hvis vi ønsker en skole, der arbejder med nye lektie-og undervisningsformer, som bygger på IT. Derudover hænger en normalisering af arbejdstiden ikke sammen med den lærerrolle, som fremtidens skole fordrer. Efterhånden som web 2,0 bliver mere og mere udbredt i de danske skoler, tror jeg, at vil vi se en forandring i forholdet mellem lærere og elever. Her tænker jeg særligt på, hvordan læringsrummet fremover vil være fleksibelt på den måde, at undervisningen ikke nødvendigvis foregår ved fysisk interaktion mellem lærere og elever på skolen. Det foregår nødvendigvis heller ikke i tidsrummet 8-15. Undervisningen vil i højere grad tilrettelægges fleksibelt, og undervisningen vil blive organiseret på en helt ny måde gennem internettet. Jeg har tidligere skrevet om The Flipped Classroom, hvilket jeg tror på bliver fremtidens undervisning (blandt andet). For at eksemplificere hvordan jeg finder en normalisering af arbejdstiden ødelæggende for dette, har jeg her lavet et eksempel på, hvordan en dansklektie kan se ud i The Flipped Classroom:


Lektier til tirsdag den 16/4

1. Se nedenstående video om berettermodellen
2. Skriv nogle korte stikord på dette link om, hvad modellen handler om
3. Er der noget I ikke forstår, så kan I stille spørgsmål til modellen på dette link. Hvis det bliver inden klokken 21.30. kan jeg nå at forberede svarene til timerne i morgen







Denne organisering er ganske anderledes end i den traditionelle undervisning. I den traditionelle undervisning ville eleverne måske have læst en tekst om berettermodellen, læreren ville måske bruge den første del af timen på at forklare modellen ved tavlen, hvorefter eleverne til sidst ville anvende modellen. Når undervinsningen strukturers efter The Flipped Classroom, vendes det hele om. Der bruges ikke tid på at gennemgå modellen, da det jo allerede er foregået hjemme. Undervisningstiden kan i stedet bruges på at anvende modellen og på at tale om de problemer, der eventuelt har været ved at forstå den.
Denne fleksible skole hænger ikke sammen med en ”normal” arbejdstid fra 8-16. Det kræver en fleksibel arbejdstid, hvor læreren kan sætte sig om aftenen og forberede sig. Det kan være at læreren har behov for tjekke op på elevernes stikord. Det kan også være, at der er behov for at strukturere undervisningen anderledes end planlagt på grund af karakteren af elevernes spørgsmål. 
Jeg mener, at vi er nødt til at have en fleksibel arbejdstid, hvis vi skal have en skole, som arbejder udviklende med IT. Desuden er jeg også sikker på, at mere IT kan motivere mange af de urolige drenge, som regeringen hele tiden snakker om… 



3 kommentarer:

  1. Tak Stine. Har delt den videre via Facebook

    SvarSlet
  2. Hej Stine. Rigtig god inspiration. Hilsen Klaus Henrik Andersen, Thy-Mors HF & VUC

    SvarSlet