Forsøg 1: Ideen er, at eleverne skal karakterisere personerne i en novelle. De skal argumentere for deres karakteristik ved at finde konkrete steder i teksten. Jeg ved ikke helt, hvor godt jeg synes, at det fungerer, da jeg ikke får udnyttet funktionen med fordele og ulemper optimalt. Måske kunne jeg have valgt en anden og lidt længere novelle, men nu er jeg i gang med novellesamlingen Rester af Helle Helle, så det var lige den novelle, der poppede op i mit hoved. Jeg kan dog godt lide tanken om, at de skal argumentere ud fra teksten, og ideen er måske god nok, især hvis de får forskellige fokusområder i personkarakteristikken eller endda forskellige personer.
Forsøg 2: Ideen her er, at eleverne skal arbejde med et eksamensspørgsmål, hvor de ud fra en tekst skal diskutere fordele og ulemper ved virtuel undervisning. Her fungerer det faktisk glimrende med at finde fordele og ulemper, men det er jo også en del af opgaven. Programmet virker meget anvendeligt i forhold til at diskutere, hvilket vi jo gør meget i samfundsfag.
Hej Stine
SvarSletDet ser spændende ud. Det er helt sikker et program jeg vil afprøve i et forløb i 8.klasse hvor vi skal arbejde med argumenterende tekster. En anden bonus som der jo er ved mange web 2 tjenester, er også muligheden for repetition. Jeg kan tage det frem i andre sammenhænge hvor det er relevant. Det tror jeg, er vigtigt for de fleste elever. Tak for alt det du deler. Jeg bliver meget inspireret af mange af dine forløb.