tirsdag den 11. november 2014

Forforståelse med Wordle

Jeg er aldrig rigtigt kommet i gang med at bruge Wordle. Kraftigt inspireret af dette indlæg, har jeg i morgen tænkt mig at anvende tjenesten. Målet med timen er, at kursisterne skal introduceres for billedsprog og finde eksempler på billedsprog i en tekst, og her skal vi arbejde med teksten Black Power af Per Vers. Jeg har ikke arbejdet med teksten før, men synes egentlig, at den er ganske brugbar i denne sammenhæng.

Jeg har tænkt mig, at arbejde lidt med forforståelsesstrategier, idet sangen ikke nødvendigvis handler om det, man forventer ved at læse titlen. Min plan er:

1. Jeg gennemgår de forskellige typer af billedsprog på tavlen
2. Alternativt ser vi nedenstående video:



3. Herefter laver kursisterne disse opgaver i makkerpar
4. Vi samler op på klassen
5. Kursisterne snakker om to og to, hvad de forbinder med titlen Black Power. Deres betragtninger skrives eventuelt ned på en back channel som Todays Meet eller på en væg i Padlet
6. Herefter kigger vi på denne Wordle, som er lavet med ordene fra sangen. Hvilke ord lægger de mon mærke til?



7. Herefter lytter vi til videoen på klassen.


'8. Kursisterne besvarer til sidst spørgsmål til teksten - fokus er på at identificere billedsproget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar