mandag den 17. februar 2014

Arbejdsformer til repetition - med og uden it!

Når eksamen nærmer sig, begynder jeg som så mange andre at repetere de vigtigste begreber i faget. Det er min erfaring, at det er godt givet ud at lave decideret begrebstræning. Det er jo svært at analysere tekster, hvis ikke man kender betydningen af de faglige begreber. Det er ligeledes op ad bakke i grammatikprøven, hvis ikke man kan huske ordklasserne udenad. Jeg har her lavet en liste over de arbejdsformer, som jeg finder mest anvendelige til at repetere:

1. Socrative: Brug livetesten i Socrative til at lave færdighedstræning. Jeg finder den mest egnet til at træne grammatik, men den kan også anvendes til andre aspekter af faget. Eksempelvis har jeg brugt tjenesten til at træne de forskellige rim.
2. Quiz og byt: En af strukturerne i Cooperative Learning. I kan se en vejledning her
3. Svar / bazar: Også en af strukturerne i Cooperative learning. I kan se en vejledning her
4. Quizdini: Fantastisk program til at træne grammatik. Jeg har lige lavet et nyt spil om biord, fordi mine kursister efterspurgte det. I kan se spillet her
5. Quizbean: Et lignende program til at lave online spil. Dette program er ikke helt så driftsikkert som Quizdini. Jeg har enkelte kollegaer, som simpelthen ikke kan komme ind på mine spil lavet med denne tjeneste. Jeg har dog aldrig selv haft problemer i min undervisning. Her er en ny, også om biord.
6. Begrebskort: Jeg har en hel kasse med forskellige kort, hvor der eksempelvis kan stå et fagligt begreb.  Klassen inddeles i grupper, og her skal de skiftevis trække et kort og forklare betydningen af ordet. God øvelse, som man også kan lave til en konkurrence.
7. Jeopardy: Jeg har endnu ikke afprøvet denne øvelse, da jeg først lige har fået den introduceret på et kursus. Læreren har på forhånd lavet et ark med Jeopardy-spørgsmål (se billedet). Klassen inddeles i mindre grupper, og hver gruppe lægger et stykke papir eller lignende på midten af bordet. En i gruppen læser svaret op, hvorefter det gælder om først at røre papiret i midten og stille det rigtige spørgsmål. Det smarte ved papirkonstruktionen på billedet er, at oplæseren også kan være med. Svarene findes på bagsiden



Ingen kommentarer:

Send en kommentar