fredag den 14. februar 2014

Undervisningsforløb om danskhed

Efter vinterferien starter vi på d-niveau, og jeg har planlagt at starte med følgende forløb om danskhed:

1. Lav en fælles brainstorm på en væg i Padlet omkring danskhed. Hvad kendetegner dansk kultur?
Mål: At reflektere over, hvad der kendetegner dansk kultur

2. Vi repeterer begreberne til digtanalyse med begrebskort i grupper (eventuelt som spil)
Mål: At repetere begreberne til digtanalyse

3. Den ene halvdel af klassen læser og analyserer H.C. Andersens I Danmark er jeg født, mens den anden halvel læser Natasjas udgave. Herefter sammensættes makkerpar, som har læst forskellige tekster. Makkerparret sammenligner de to tekster med sammenligningsdiagrammet her
Mål: At sammenligne ældre og nyere lyrik

4. Vi repeterer begreberne til sagprosa med en Quiz og byt (cooperative learning)
Mål: At repetere begreberne til sagprosa

5. Læs artiklen Endelig hjemme fra Røde Kors Magasinet. Analyser artiklen på 50 min., som man skal til eksamen. Vi samler op med Socrative 
Mål: At repetere hvordan man analyserer en artikel 

6. Se nedenstående video om Yahya Hassan. Find desuden andre informationer om ham på nettet. Lav en karakteristik af ham i Popplet. 
Mål: Finde informationer om Yahya Hassan og lave en karakteristik af ham.  



7. Vi hører et uddrag af Yahya Hassans digtsamling, selvfølgelig oplæst af manden selv (findes oplæst her). Inden teksten analyseres i makkerpar, laver vi en øvelse, hvor kursisterne skal udvælge de mest centrale ord i teksten. 
Mål: At få indblik i Yahya Hassans litteratur


8. Læs artiklen Ytringsfrihed, 4700 Næstved fra Politiken den 12. november 2013. Artiklen analyseres i grupper, hvor der arbejdes i Google Docs.  
Mål: At få analyseret og fortolket teksten og perspektivere til emnet danskhed. 

9. Forløbet evalueres i deres personlige dokument i Google Docs 

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar