søndag den 8. december 2013

Gæt en julesang....

Nogle tror måske, at man ikke skal julehygge, når man underviser voksne. Der kan I dog godt tro om igen. Der er stadig en klar forventning om, at december byder på julehistorier, kalenderlys, julebanko og meget mere. Jeg synes egentlig, at det er okay at bruge en halv time i ny og næ på at julehygge. Jeg føler faktisk, at det i sidste ende giver mere motiverede kursister. Dog må jeg indrømme, at min kreativitet bliver sat på en gevaldig udfordring. Som tidligere beskrevet synes jeg, at Evas julebingo er en fantastisk ide. Derudover lavede jeg selv et o-løb i sidste uge, hvor kursisterne ved hver post skulle læse en kort tekst og angive, hvilken fortællersynsvinkel der var brugt. Det var dog ikke særligt juleagtigt, men det kunne gå som en hyggelig aktivitet.

Jeg har de sidste dage gået og funderet over, om man kan bruge Wordle til at lave en slags julequiz. Her har jeg indsat ordene fra fem julesange. Kan I gætte, hvilken sang der er tale om?

Sang 1:


Sang 2:


Sang 3:


Sang 4:


Sang 5:



Jeg tænker, at man kan bruge dem på forskellige måder. Man kan lave et o-løb, hvor der ved hver post er et billede. Kursisterne skal selvfølgelig gætte julesangen. Man kan også dele nogle grupper i klassen, hvorefter de enkelte grupper får 30-60 sekunder til at gætte hver sang. Hver gruppe kan eventuelt være logget på Socrative, hvor de så skal svare. Princippet er lidt ligesom denne øvelse.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det sjovt at se "to sjæle en tanke". I sidste uge "Wordlede" jeg også julesange til mine kollegaer. Rigtig god ide. Og tusind tak for din bloginspiration. Jeg er folkeskolelærer og pædagogisk IT vejleder, så jeg er en flittig læser. Deler gerne dine gode ideer med kollegaerne. Julehilsner Dorthe

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe. Ih, hvor sjovt. Mange tak for din søde kommentar. Det er dejligt, at andre kan bruge mine ideer :-) Mvh Stine

    SvarSlet