søndag den 1. december 2013

Jeg vil altså gerne læse digte af ham der Yahya Hassan

Som dansklærer kan man vel ikke undgå at lægge mærke til, hvordan den unge digter Yahya Hassan fylder medierne. Det bliver ikke mindre interessant, når en kursist kommer og siger: "Skal vi have om lyrik? Det glæder jeg mig til, for jeg vil meget gerne læse digte af ham der Yahya Hassan".  Jeg har aldrig været den store lyrikfan. Jo, i undervisningen elsker jeg at arbejde med lyrik, men ikke som aftenlæsning på sofaen. Her har Yahya Hassan grebet mig som ingen andre, for jeg kunne ikke lægge hans digtsamling fra mig.

Jeg har selv tænkt mig at bruge hans digtsamling i et forløb om danskhed, som jeg altid har på d-niveau. Her er nogle ideer til, hvordan man kan arbejde med digtsamlingen ved at bruge web2,0:

- Lav en ordsky i Wordle med ord fra hans digte. Diskutér hvilke ord Yahya Hassan bruger.
- Lav en digital planche i Glogster med en karakteristik af Yahya Hassan.
- Hør en oplæsning af Yahya Hassan (de findes overalt på nettet). Hvilket billede giver han af indvandrermiljøet? Skriv på en væg i Padlet
- Find informationer om Yahya Hassan på internettet og i nedestående video. Lav et mindmap med informationer om hans liv og forfatterskab
- Lav en analyse og fortolkning af et af hans digte i grupper. Brug Google Docs således alle kan se det skrevne.
- Lav en analyse og fortolkning af et af Yahya Hassans digte. Præsentér din analyse og fortolkning på en væg i Piccollage
-  Læs artiklen Ytringsfrihed, 4700 Næstved fra Politiken 12. november 2013. Hvilket billede fremstilles af ytringsfriheden i artiklen? Mener du, at Yahya Hassan er gået over stregen? Skriv din mening på en væg i Padlet


Ingen kommentarer:

Send en kommentar