lørdag den 2. marts 2013

Om målsætning og evaluering

Man kan vist roligt sige, at begreberne målsætning og evaluering er på mode i disse tider. En af vores ledere fortalte for nyligt, at undersøgelser viser, at løbende målsætning og evaluering faktisk er med til at fastholde kursisterne. På min arbejdsplads, Herning HF og VUC, kæmper vi rigtig meget for at fastholde kursisterne, og vi arbejder derfor meget med at målsætte og evaluere undervisningen.
Idealistisk set skal målsætning og evaluering være en fast bestanddel af undervisningen. Det er ikke bare noget, som vi bruger engang imellem. Jeg har forsøgt at etablere en fast struktur på min målsætning og evaluering (ja, det kommer nok ikke bag på  jer, der kender mig, at jeg har brug for struktur).  Jeg starter ALTID timerne med at præsenere dagens mål. Jeg plejer at skrive dem på vores tavle, men jeg har senest forsøgt mig med en elektronisk udgave. Eksempler kan I se her på min kursistblog:


En af mine kursister kom for et stykke tid hen og sagde efter en time: "Stine, det er virkelig fedt, at du bruger tid på at skrive de der mål ned. Det er dejligt, at man ved, at der er et mål med de opgaver, vi laver". Jeg må indrømme, at jeg nok er god til at målsætte, men knap så god til at evaluere. Evaluering er ikke en lige så fast bestanddel af min undervisning som målsætningen - det er altså et område jeg arbejder på. Jeg har dog listet forskellige simple evalueringsformer, som jeg bruger:

- Exitkort (efter undervisningen): Skriv ned på et stykke papir, hvad ordene socialisme, liberalisme og konservatisme betyder?
- Huskekort (før undervisningen): Hvad kan du huske om lyrik?
- Stop op og reflekter: Hvad lærer du lige nu? Hvorfor?
- Opsummeringskort: Hvad har du lært i dag?
- Tests lavet i Google-formular
- Grammatikkort: Jeg har eksempelvis nogle kort med udsagnsord skrevet i forskellige bøjningsformer. Til sidste kursistsamtale tog jeg kortene med for at se, om kursisterne kunne huske de forskellige bøjningsformer.
- Jeg skriver 5 spørgsmål på tavlen, som eleverne besvarer på en lap papir inden de forlader undervisningen
- Selvevaluering: Indeholder din stil det, den skal (se den blå figur nederst)
- Korte 10 minutters grammatikprøver (de er lette at lave og hurtige at rette)
- Kig på dagens mål. Har du opfyldt målene? Indsæt tallene i den gule cirkel








Ingen kommentarer:

Send en kommentar