onsdag den 9. januar 2013

De bedste kortfilm!

Der er efterhånden blevet et krav, at der skal være elektroniske tekster på FED-niveau. Her arbejder jeg specielt med kortfilm. Jeg synes, det er svært (jeg er aldrig selv blevet undervist i det), men det er spændende. Og eleverne elsker det!
Mine tre ynglings kortfilm (novellefilm vil nogle mene) er:

1. Dennis instrueret af Ole Mathiesen



Jeg synes, at denne film er vidunderlig, da forholdet mellem Dennis og moderen bliver skildret helt fantastisk.  Jeg bruger filmen i et emne om forholdet mellem forældre og børn. Vi perspektiverer filmen til forskellige noveller, men også til kortfilmen Wolfgang, som har samme tema.


2. Ernst og Lyset instrueret af Anders Thomas Jensen og Thomas Willum Jensen


Jeg bruger denne film i et forløb om intertekstualitet. I kortfilmen er der rigtig mange henvisninger til bibelen, hvilket giver en kortfilmsanalyse lidt dybde, synes jeg.



3. De nye lejere af Kenneth Kainz


Filmen er inspireret af Roman Polanskis gyser Den nye lejer. Jeg bruger den ikke i et bestemt forløb, men jeg trækker den frem, når vi trænger til en pause fra det almindelige tekstarbejde. Der er action og stoffer i, så eleverne synes naturligvis den er fed :-)

tirsdag den 8. januar 2013

Hvordan jeg integrerer web2,0 i et forløb om eventyr!

Jeg har lavet følgende eventyrforløb, som jeg skal påbegynde i januar på mit FED-hold. Til inspiration kan I se, hvordan jeg har tænkt mig at integrere web2,0 i den almindelige undervisning.

1)    Brainstorm på tavlen om eventyrs genretræk
Mål: At repetere genretræk ved eventyr

2)    Undersøg forskellen på folke- og kunsteventyr i artikler udleveret af mig og på Internettet
Mål: At kunne kende forskel på folke- og kunsteventyr

3)    Læs folkeeventyret det gode sværd og besvar opgaver (individuelt arbejde)
Mål: At genkende genretræk ved folkeeventyret og lave en begyndende analyse

4)    Find informationer om H.C. Andersen på Internettet og lav en digital planche over hans liv og forfatterskab i Glogster. På planchen skal forskellen på folke- og kunsteventyr desuden være beskrevet
Mål: At kende til H.C. Andersens liv og repetere forskellen på folke- og kunsteventyr

5)    Læs Klodshans og besvar opgaver (makkerarbejde)
Mål: At lave en analyse og fortolkning af eventyret

6)    Se videoen om aktantmodellen på og afprøv den på Det gode sværd og Klodshans
Mål: At kende til aktantmodellen og kunne anvende den på eventyr



7)    Hør tepotten på klassen http://www.dr.dk/hca/da/eventyrteatret/oplaesninger/default.asp?page=7 og arbejd i matrixgrupper. Der laves 4 forskelige grupper, som hver får en af følgende opgaver 1) Undersøg om kontaktmodellen og aktantmodellen kan bruges på eventyret 2) Lav en grundig beskrivelse af eventyrtræk for Tepotten. Kom herunder ind på om eventyret er et folke- eller kunsteventyr 3) Lav en grundig personkarakteristik af Tepotten (både indre og ydre) med fokus på at beskrive dens udvikling 4) Lav en karakteristik af sproget i Tepotten. Kom ind på stilniveauer og billedsprog. Alle grupper skal desuden overveje tema og budskab i eventyret.
Der dannes nu nye grupper, hvor en fra hver af de fire grupper er til stede. Hver person fremlæggergruppens svar. 
Til slut besvares ”en test” lavet i Google formular for at se, om alle har hørt efter.
Mål: At lave en analyse og fortolkning af eventyret samt træne fremlæggelse

8)   Præsentation af moderne eventyr på tavlen
Mål: Kende til genretræk ved moderne eventyr

9)   Læs Eventyret om den grimme Mandfred og besvar opgaver (individuelt)
Mål: At genkende genretræk ved det moderne eventyr og lave en analyse og fortolkning

10)  Kort skriveopgave: Alle finder mobilen frem. Find den sidste besked, som du har modtaget. Find et navneord og et egennavn i beskeden og skriv dem på tavlen. Skriv nu et moderne eventyr, hvor alle ord på tavlen indgår (et alternativ kan være at skrive Tepotten om til et moderne eventyr)
Mål: At anvende genretrækkene i skriftligt arbejde

11)  Læs teksten Derfor ser vi Paradise Hotel af Thomas Hoffmann (en fantastisk artikel fra sommereksamen 2012, hvor han giver udtryk for, at Paradise Hotel ligner eventyr). Jeg laver forskellige sedler med hans synspunkter. Hver elev trækker et synspunkt, som de skal kommentere på en væg lavet i Wallwisher.
Mål: At tage stilling til om Paradise Hotel ligner eventyr og argumentere for sin mening

12)  Skriftlig opgave. Vælg mellem opgave 1 og opgave 3 fra sommereksamen 2012:  

·   Skriv en informerende artikel om genrer og genretræk til skolebladet på dit VUC. Artiklen skal indeholde en redegørelse for genretrækkene i tekst 1 (eventyr) og tekst 3 (anmeldelse)

·      Skriv en kommentar til en gratisavis, hvor du argumenterer for, hvilke tv-genrer du foretrækker. I kommentaren skal du redegøre for centrale synspunker i tekst 4 og inddrage synspunkter fra tekst 5.Inden eleverne begynder at skrive arbejder vi med dispositioner på klassen. Eleverne må gerne få inspiration fra vores væg i Wallwisher



fredag den 4. januar 2013

Popplet - simple, smart and fun!

For nogle dage siden stødte jeg på programmet Popplet, da jeg surfede rundt på nettet. På forsiden bruger de ordene: "Super simple, super smart og super fun". Og jeg kunne da ikke være mere enig! Det er meget nemt at anvende, og det kan bruges til rigtig mange ting. Jeg har her afprøvet programmet ved at lave en tidslinje over handlingen i novellen Solstrålen: 


                                http://popplet.com/app/#/678144

Mange af mine svage elever er rigtig glade for at tegne tidslinjer over handlingen i tekster fremfor at skrive et referat (så får de selvfølgelig ikke den skriftlige del med, men det er måske heller ikke altid nødvendigt). Popplet kan dog bruges til MANGE flere ting og mit forsøg yder slet ikke programmet retfærdighed. Man kan anvende mange forskellige farver, tilføje videoer og billeder samt forbinde de forskellige dele. Jeg har tidligere givet udtryk for, at jeg ikke er så begejstret for Mind42 i forhold til at lave mindmaps. Popplet virker for mig meget mere brugbart og let at bruge. Eksempelvis er der en guide i højre hjørne, som hjalp mig til at påbegynde min første popplet. Jeg glæder mig allerede til at bruge programmet :-)

onsdag den 2. januar 2013

Glogster - et fantastisk program!



Et af de mest anvendelige web2,0-programmer, jeg er stødt på, er Glogster. Dette program kan bruges til at lave elektroniske plancher, hvilket jeg finder særdeles relevant i forhold til min undervisning. Her i januar skal vi i gang med et forløb om eventyr, og jeg forestiller mig, at eleverne skal lave en planche om H.C. Andersen. Mit forsøg med Glogster kan I kan se her:



Dog mener jeg, at vi lærere er nødt til at stille nogle faglige krav til plancherne, således det ikke bliver et arbejde uden faglighed. Jeg forestiller mig blandt andet, at eleverne skal beskrive de forskellige eventyr, vi arbejder med.
Tidligere i år lavede eleverne en traditionel planche med en personkarakteristik af L.O.C. I kan se den her http://stineaaendyrr.blogspot.dk/2012/09/loc-et-eksempel-pa-at-arbejde.html  Dette arbejde kan med fordel laves elektronisk næste år. 


torsdag den 20. december 2012

Rapmusik og elektroniske tekster i danskundervisningen

Jeg har netop afsluttet et forløb om rapmusik på mit FED-hold. Det var en stor succes, og jeg vil da helt klart anbefale at anvende rapmusik som en indgang til at arbejde med lyrik. Desuden kan det være en måde at arbejde med elektroniske tekster ved at integrere musikvideoerne.
Dog synes jeg ikke, at alle tekster er lige velegnede til at bruge i undervisningsammenhænge. Eksempelvis bryder jeg mig ikke om de sange, hvor sproget er alt for vulgært. Jeg mener heller ikke, at det hører sig til i undervisningen. Her er en liste over nogle sange, som jeg synes er gode at arbejde med:

L.O.C: Vendt om
Niarn: Bare sig til
Niarn: Antihelt
Burhan G og Ankerstjerne: Ta' hvad du vil
Natasja: Gi' mig Danmark tilbage
Natasja: I Danmark er jeg født

Derudover kan jeg klart anbefale artiklen Sprogblomster eller verbalt ukrudt skrevet af Ole Grosen (brugt til FED skriftlig eksamen sommeren 2011) og Dansk i dybden - rap af Amanda Lundberg Kelly.


onsdag den 19. december 2012

Smartphone i undervisningen


Inde på web2bevisets hjemmeside kan jeg se, at der snart kommer et nyt modul omhandlende mobiler i undervisningen. Er der nogen der ved, hvad det koster? Og eventuelt hvor mange arbejdstimer, man forventes at bruge på det?

Facebook

Jeg har længe været STOR modstander af at have noget som helst med Facebook at gøre i forbindelse med skolen. Efter at have være på dette IT-kursus har jeg overgivet mig. Vi har i min klasse oprettet en facebookgruppe, og den bruges med stor succes til både sociale og faglige ting.
Vigtige beskeder bliver lagt på siden, hvis man skal være sikker på, at de skal nå frem. For Facebook det tjekker de :-) Klassen skulle lave et evalueringsskema, og jeg lagde linket ud på facebookgruppen. Selv dem, der ikke var i skole, så det, og fik det lavet!!
I forrige uge brugte jeg det i forbindelse med en aflevering, som eleverne skulle lave. De skulle skrive en klumme om sprogbrug (en eksamensopgave på D-niveau). Vi læste artiklen sammen om onsdagen (det er jo lektieinkluderende undervisning), og bagefter skulle de trække en seddel hos mig. Der kunne eksempelvis stå: "Får man respekt ved at anvende grimmere sprog, som artiklen påstår?" eller "Anvender unge et grimt sprog for at løsrive sig fra forældrene. Hvad tror du?". De skulle herefter gå ind på vores facebookgruppe og lave et opslag med et svar på 5-10 linjer. De fik lavet nogle gode svar, og dagen efter måtte de få inspiration fra de forskellige indlæg, da de skulle skrive selve stilen. På den måde fik vi gang i noget vidensdeling, og vi fik hjulpet de elever, som aldrig har noget at skrive.


Så hurra for facebook. Og det gode er, at vi nu kan man også holde øje med, når de er på facebook i timerne!!! :-)