tirsdag den 28. april 2015

Mobiltelefoner i undervisningen

Det er ved at være længe siden, at jeg har skrevet et indlæg på bloggen. Det skyldes først og fremmest ualmindelig travlhed. Desuden er vi også kommet til et tidspunkt på året, hvor jeg ikke finder på så mange nye ting. Vi repeterer og ser frem mod eksamen...
I sidste uge var jeg på skolemessen i Århus. Det var spændende at se, hvad de forskellige forlag har gang i. Det er dog stadig begrænset, hvor meget jeg kan bruge i min undervisning på AVU, da de fleste stande var rettet mod folkeskolen.
I løbet af de sidste par uger, har jeg også været med på nogle interne udviklingskurser. Eksempelvis har jeg haft møde med en gruppe HF-lærere, som arbejder med mobiler i undervisningen. Her vil jeg nævne de tjenester, som vi efter grundige overvejelser, har fundet mest anvendelige at bruge i HF-undervisningen, hvis man vil udnytte kursisternes mobiler:
  1. Kahoot: Med tjenesten Kahoot kan man lave sjove quizzer samtidig med, at man repeterer de forskellige begreber eller andet fagligt indhold. I kan her se et tidligere indlæg om Kahoot.
  2. Socrative: Med tjenesten Socrative kan man også lave sjove quizzer samtidig med, at man repeterer de forskellige begreber eller andet fagligt indhold. Fordelen ved Socrative er, at kursisterne ikke behøver at konkurrere på tid.
  3. QR-løb: Man kan bruge QR-scannerne til at lave et o-løb. I kan læse om dette her
  4. Google spørgeskema: I fjernundervisningen kan det nogle gange være brugbart, hvis kursisterne kan besvare spørgsmål med deres mobiler. Her kan Google spørgeskema (i gamle dage blev det vist kaldt formular) være hensigtsmæssig, da læreren får besvarelserne og kan lave statistik over disse. Her har jeg tidligere skrevet et indlæg om denne funktion i Google.
  5. Mobilens kamera kan desuden bruges til at filme sig selv lave et oplæg. I fjernundervisningen kan det være en oplagt mulighed for at få trænet det mundtlige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar