torsdag den 22. maj 2014

Evaluering på et år med web2,0

Nu er skoleåret efterhånden ved at være slut. De skriftlige eksamener er afsluttet, og de mundtlige skal til at gå i gang. Jeg elsker denne tid på året. Der er sådan en helt speciel stemning , og det er spændende at have kursisterne til eksamen. Det er også på dette tidspunkt, jeg begynder at reflektere over, hvordan skoleåret har været. Her på bloggen vil jeg reflektere lidt over, hvordan det har været at arbejde med web2,0 i dette skoleår.


Bloggen: Først og fremmest har det været et skoleår, hvor jeg har brugt min elevblog hver eneste dag. Alt mit undervisningsmateriale - undtagen tekster - ligger på bloggen, hvilket har været en stor succes. Mange af kursisterne har givet udtryk for, at de godt kan lide at have et samlingssted, hvor de altid kan finde materiale og se, hvad vi har lavet. Jeg skal helt klart fortsætte med at bruge min elevblog, dog har jeg tanker om, at eleverne også skal skal have en blog eller portlog (sidstnævnte skriver jeg et indlæg om senere).

Padlet: Jeg har brugt Padlet MANGE gange i år. Kursisterne har lavet deres egne vægge, men vi har også arbejdet kollaborativt på den samme. Jeg skal helt klart fortsætte arbejdet med Padlet, da det er simpelt, men godt. Det bidrager positivt til undervisningen, at man kan få deres arbejde op på smartboard.

Google Docs har jeg også brugt adskillige gange i år, og det vil fremover også være en fast bestanddel af min undervisning. Vi har lavet dokumenter, hvor hele klassen arbejdede kollaborativt. Vi har lavet dokumenter, hvor 4-5 kursister arbejdede kollaborativt. Vi har lavet en logbog, som kun den enkelte kursist og jeg havde adgang til. Jeg er helt klart mest tilhænger af, at kursisterne arbejder 4-5 i et delt dokument. Tanken bag logbogen er fantastisk, synes jeg, men det kræver virkelig, at man bruger det kontinuerligt.

Google Formular har jeg brugt nogle få gange i år. Dog skal tjenesten alligevel med, da den er fantastisk til at evaluere med. Man får på meget kort tid kursisternes evaluering i sin "indbakke" - jeg skal helt klart bruge dette redskab mere til næste år.

Socrative: Jeg har for alvor fået brugt livetesten i Socrative i år. Det fungerer upåklageligt, når man først bliver dus med tjenesten, og det fungerer virkeligt godt, at alle kursister skal tage stilling til et spørgsmål. Denne tjeneste skal jeg klart anvende mere næste år. 

Toondoo: I dette skoleår fik jeg afprøvet Toondoo i undervisningen. Man kan ikke bruge tjenesten mange gange i løbet af et skoleår, men den er god at integrere en gang imellem for at spice et forløb op.
Jeg brugte den i forbindelse med mit forløb om litteraturhistorie, og det satte lidt mere krydderi på folkeviserne. Jeg overvejer dog at bruge Pixton næste år, men nu må vi se…

Mindmup har mine kursister brugt MANGE gange. De arbejder ikke kollaborativt i tjenesten, men de bruger den, når de skal lave deres egen mindmap. Her fungerer den upåklageligt, og den skal jeg/de helt klart fortsætte med at bruge.

Screncast-O-Matic: Sidste år brugte jeg screencasts rigtig meget. Kursisterne var glade for at få en videoforklaring eller en feedback på video, men i år har kursisterne foretrukket mere traditionel undervisning. Jeg skulle gennemgå tingene på tavlen, og de ville gerne have gammeldags skriftlig feedback. Jeg tilpasser selvfølgelig min undervisning til de kursister, jeg har, så derfor jeg ikke brugt Screencast-O-Matic så meget i år. Men lur mig om ikke jeg kommer i gang igen næste år...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar