tirsdag den 23. oktober 2012

Udfordring 5



Find en eller flere tjenester, som du mener har et godt potentiale i forhold til din undervisning. Lav et blogindlæg på din blog, hvor du beskriver, hvorfor du mener, at denne tjeneste er spændende, og hvorfor du mener, at den kunne gøre en forskel i undervisningen.

Jeg er som tidligere nævnt meget glad for Google formular. Derudover kan jeg især se to andre tjenester, som vil kunne gøre en forskel for mig.

Læringsressourcen Todays Meet synes jeg er ret smart.  Jeg har desværre ikke afprøvet den endnu, men jeg kan se et stort potentiale i den. Jeg kan godt lide, at det er simpelt. Kursisterne skal ikke oprette en profil for at være med i et møde, og de skal heller ikke have en google konto. Jeg har tidligere beskrevet, hvordan jeg er med i et projekt omkring lektieinkluderende undervisning. Todays Meet skal jeg helt klart afprøve, når kursisterne skal til at lave nogle lektier hjemme!
Derudover ser læringsressourcen Prezi meget spændende ud. Jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at bruge den i min undervisning. Det med at holde lange oplæg er ikke noget, jeg gør så meget i. Dog er den ret anvendelig hvis man skal holde oplæg fx for kolleger. Power Point er for mig at se ved at være røvkedelig, men Prezi kan måske peppe et oplæg lidt op.
Derudover vil jeg lige give et mere privat fif. Webtjenesten Doodle bruger jeg rigtig meget, når jeg skal planlægge sociale komsammener. Det kan tit være svært at finde en dato, hvis 4-5 kalendere skal sammenlignes. Med Doodle kan man simpelt og hurtigt lave en datosammenligning som nedenstående (jeg har altså visket navnene ud i paint, da det er en ”virkelig” Doodle”): 



søndag den 21. oktober 2012

Web2,0 i samfundsfag


Jeg er blevet ret glad for webtjenesten Google formular. Det er måske en lidt gammeldags måde at bruge web2,0 på, fordi eleverne ikke skal producere og skabe noget selv, men blot besvare spørgsmål. Jeg har dog brugt Google formular nogle gange - se eventuelt mine tidligere blogindlæg - og jeg føler, at det fungerer. Eleverne besvarer nogle spørgsmål og "sender dem til mig". På den måde kan jeg se og sammenligne svarene, og/eller vi kan se på dem sammen. Jeg har lavet nedenstående til de fire samfundsfagstimer inden efterårsferien. Målet var at de skulle repetere den vigtigste viden omkring Folketinget. Derudover skulle de have kendskab til de 3 forskellige livsformer, som Thomas Højrup har lavet. I selve timerne følte jeg, at kursisterne var meget useriøs, men da jeg fik svarene ind, var de ganske gode.


Politikerne og politikernes livsformer 

I dag skal du arbejde med folketingsmedlemmernes liv og hverdag. Kan du huske, hvor mange medlemmer, der er i Folketinget?
Folketingets opgave er at vedtage love, vedtage budgetter og kontrollere regeringens arbejde. Se denne film om Folketingets arbejde:



Besvar spørgsmålene til videoen her:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEhla0ZUOVpXY2l2UV9OQ0RNWU9RNnc6MQ#gid=0


Vi har tidligere talt om, hvordan der i Danmark sker en tredeling af magten i form af den udøvende, den lovgivende og den dømmende magt.
Foruden den lovgivende, udøvende og den dømmende magt omtaler man ofte medierne som den fjerde statsmagt. De har stor magt, fordi de kan kontrollere politikerne, og de bestemmer i høj grad, hvad vi borgere skal se og høre. I den næste video skal du høre og se om mediernes rolle:


Her på billederne kan du se forskellige avisoverskrifter om Helle Thorning Schmidt:


Når medierne således omtales som den fjerde statsmagt, så hænger det sammen med , at medierne har en kontrollerende rolle i samfundet. Medierne har nemlig til opgave at undersøge sager, der har samfundets interesse. Det er i denne forbindelse, at man taler om, at medierne er demokratiets vagthund. En vagthund, der holder øje med magthaverne og sørger for, at de ikke misbruger sin magt. Hvis politikerne pludselig begynder at misbruge borgernes penge eller laver andre skandaler, så skal medierne have mulighed for at afsløre det.


Hvad mener du om mediernes rolle i politik? Er politikerne selv ude om det, eller går medierne for vidt?
Skriv din mening på dette link:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGFJOFFCQlBOS0ZSQXV6ZllfWWtuOXc6MQ#gid=0

Her ser du et eksempel på en arbejdsdag for en politiker (se også side 14 i hæftet demokrati på dansk):





  • kl. 05.30: Vækkeuret ringer
  • kl. 06.30: Taxi til lufthavn
  • kl. 07.05: Flyafgang fra Århus
  • kl. 07.40: Ankomst København
  • kl. 08.00: Miljø- og planlægningsudvalget
  • kl. 10.00: Reception
  • kl. 10.30: Telefonsamtaler
  • kl. 11.30: Gruppemøde
  • kl. 13.00: Udvalgsmøde
  • kl. 15.00: Udvalgsmøde
  • kl. 15.25: Gå til møde i ministerium
  • kl. 15.50: Udvalgsmøde fortsat
  • kl. 16.15: Ordførermøde
  • kl. 16.40: Kontorarbejde (besvare mails, post, telefon mm)
  • kl. 17.00: Interview tv
  • kl. 17.40: Lærerstuderende på besøg
  • kl. 18.30: Forskere på besøg
  • kl. 21.00: Flyafgang fra København
  • kl. 21.40: Ankomst Århus
  • kl. 22.15: Hjemme



Indenfor samfundsfag taler man om, at mennesker kan have en bestemt livsform 1) En karriere livsform 2) En selvstændig livsform 3) En lønarbejder livsform



Opgave

Du skal nu finde så mange informationer som muligt om disse livsformer. Du må bruge nettet og de ark, som jeg har kopieret til dig. Du skal lave en a4 planche med billeder og tekst, hvor du videregiver så mange oplysninger som muligt om disse livsformer. Din planche skal gerne indeholde disse informationer:

- en forklaring på de tre livsformer
- en forklaring på de to kvindetyper
- en beskrivelse af, hvilken livsform du selv tilhører
- en beskrivelse af, hvilken livsform du mener, politikerne har

Her kan du se et eksempel på en planche:



Det, du har lavet, skal afleveres til mig kl. 13.45

søndag den 30. september 2012

Sådan laves testen...

Jeg har lige fundet ud af, at der ligger en vejledning til at lave disse tests (også kaldt google-formularer) under web2,0 og læringsressourcer

Grammatikkursus med tests på google-drev

Jeg har i den seneste tid kørt et grammatikkursus, hvor jeg bruger bloggen.
Kursisterne skal igennem et kursus, hvor der er 8 mål (se målene i nedenstående tabel eller på min kursistblog http://www.stineaaendurr.blogspot.dk/2012/09/grammatikkursus.html):


Mål
Test
Marker her når du har nået målet J
1
Kende forskel på udsagnsord, tillægsord og navneord

2
At kende navneordenes bøjningsformer

3
At kende nutid, datid og navneform

4
At kende til lang tillægsform og skelne den fra flertal/bestemt (ene/ende)

5
At kende kort tillægsform og kende forskel på førnutid og førdatid

6
At kende regelmæssige og uregelmæssige udsagnsord

7
At kunne alle bøjningsformerne

8
At kunne bruge din viden i tekster
-



Jeg har lavet en mappe med opgaver indenfor hvert mål. Kursisterne skal lave opgaver indtil de føler, at de kan det. Jeg har gjort dem meget opmærksomme på, at det er målet, de skal nå. Jeg er i princippet ligeglad med, hvor mange opgaver de har lavet. Bare de har nået målet!
Indenfor hvert mål har jeg lavet en afslutningstest på google-drev. Den skal de således tage, når de føler, at de har nået målet. I kan se de forskellige tests, hvis I trykker på de forskellige links i tabellen (lad venligst være med at besvare testen, da jeg så får jeres svar ind).
Jeg kan klart anbefale, at lave sådanne tests i google-drev. Det har været et kæmpe hjælp for mig i forhold til at finde ud af, om kursisterne kan det, vi har arbejdet med. Det er desuden meget praktisk, da kursisterne ikke skal have en google-konto.

onsdag den 26. september 2012

L.O.C. - et eksempel på at arbejde producerende og undersøgende


Vi lavede i sidste uge en opgave, som jeg gerne vil dele med jer andre. Det var et forsøg på at få kursisterne til at arbejde producerende og undersøgende, jf. artiklen Vidensformer og didaktisk vægtforskydning (http://www.web2bloggen.dk/?p=82). Intentionen med opgaven var, at kursisterne skulle lære at lave en kvalificeret personkarakteristik. Jeg oplevede sidste år, at mange lavede en for overfladisk karakteristik, og jeg ville gerne lære kursisterne at arbejde mere i dybden med dette. Jeg lavede en skabelon med nogle krav til, hvad en kvalificeret personkarakteristik skal indeholde. De læste nu et interview med L.O.C. (det findes i Dyrk Dansk), hvorefter de skulle lave en grundig personkarakteristik ud fra interviewet og oplysninger, de ellers kunne søge på nettet.  Karakteristikken skulle præsenteres på et a4 ark, som skulle hænges i klassen. Jeg synes personligt, at de fik lavet nogle gode produkter, hvor de fleste fik lavet en grundig karakteristik. I kan se to eksempler på elevprodukter her:


Træerne vokser ikke ind i himlen... Om mit første forsøg med web2,0

Jeg vil selvfølgelig lige følge op på mit indlæg, hvor jeg beskrev mit første forsøg med web2,0. Først og fremmest var det rigtig smart, at musikvideo og sang lå på bloggen sammen med opgaverne. Det var utrolig nemt for kursisterne at navigere i. Desuden så det ret fedt ud lige at smække bloggen op på smartboardet :-) Et kæmpe minus var dog, at jeg ikke kunne få snurl til at fungere (hmmm, det er jo det værste ved alt det her teknik). Kan nogle måske give et råd? Jeg ville gerne have, at kursisterne skulle skrive i et snurl-dokument, så de kunne få inspiration fra hinanden. Det blev dog bare til, at de skrev anmeldelsen i et almindeligt worddokument, hvilket også fungerede ganske glimrende. Alt i alt var det ok at bruge web2,0, men jeg glæder mig til at få mere træning. Ture skrev, at kursisterne kunne lave en elektroniks mindmap. Det vil jeg forsøge mig med næste gang. Vi brugte bare en "gammeldags" metode, som I kan se på billedet her!

mandag den 24. september 2012

Mit første forsøg med web2,0

Nå, nu forsøger jeg at kaste mig ud i det. Har til morgendagens undervisning i dansk lavet et "snurl" dokument, som eleverne skal skrive i.
Vi arbejder på f-niveau med sagprosa, og vi har i disse dage om anmeldelser. Intentionen er, at de skal lytte til en sang i youtube og skrive små anmeldelser. I kan se opgaverne nedenunder eller på min kursistblog: http://stineaaendurr.blogspot.dk

1. Hør sangen her:





2. Læs teksten her:


Ta' hvad du vil fra mig
Sig at du hader mig
Når du forlader mig
Ved jeg har elsket dig
Ta hvad du vil
Ta hvad du vil

ANKERSTJERNE

Jeg finder den mørkegrå hættetrøje du plejer at sove i
Duften af dig, har som det eneste fået lov at bli'
Jeg står tilbage i ruiner fra vores kolde krig
Og høre gennemlyden af de ting du endelig fik lov at sige
Lejligheden ligner sig selv, men intet er det samme
Her burde være sort af aske ligne pindebrænde
Stolen står hvor den plejer, bordet har ikke en skræmme
Der er ingen andre spor, end den tomme billederamme
For bare en time siden, stod jeg i et flammehav
Og nu er her så koldt, at jeg kan se mit eget åndedrag
Finder en kuvert med min adresse og dit efternavn
Min ører ringer stadig fra da døren smækkede med et brag
Og hele verden tav, og varmen den forsvandt
Og nu er det sted vi kaldt hjem, ligesom et fremmed land
Og vores liv er sand, der smuldre mellem fingrene
Der er stille nu så jeg kan høre minderne

BURHAN G

Når du går, sig ikk hvorhen
For hvis jeg ku, så ville' jeg hente dig hjem igen
Så slet dine spor, i nat må det ende
Slip mig fri, så jeg en dag kan bli' hel igen
Ta' hvad du vil fra mig
Sig at du hader mig
Når du forlader mig
Ved jeg har elsket dig
Ta hvad du vil

ANKERSTJERNE

Hver eneste tallerken i mit'skab dem har vi valgt sammen
Hvordan skal vi dog skille det ad, når alting er så blandet sammen
Latterlige ting som vores tandbørster der passer sammen
Jeg burde lukke øjnene, stryge en tændstik og la' det brænde
Jeg finder hadet frem, og prøver at lade vreden vinde
Måske det ville' gøre mindre ondt, hvis nu jeg bar' ku' hade hende
Det virker to minutter før jeg må give op igen
Jeg burde lægge mig ned, men fanme ikk i vores dobbeltseng
Der står en flaske vin på bordet som vi sku ha' delt
Ved siden af ligger den film som vi sku' ha' set
Hvis ikk vi tog snakken ku' det sagtens have været sket
Vi ku' ha' siddet her, og holdt i hånd, sagt ting vi ikk havde ment
Har leget et glansbillede, det ved jeg godt du ikk fortjener
Og jeg forstår godt at du går, du var ikke lykkelig længere
Du hører til et andet sted, håber du finder det
Der er stille nu, så jeg kan høre minderne

BURHAN G

Før du går, sig ikk hvorhen
For hvis jeg ku, så vil' jeg hente dig hjem igen
Så slet dine spor, i nat må det ende
Slip mig fri, så jeg en dag kan bli' hel igen
Ta' hvad du vil fra mig
Sig at du hader mig
Når du forlader mig
Ved jeg har elsket dig

Ta hvad du vil

Hva du vil, hvad du vil
Hva du vil, hvad du vil

Så jeg ka bli hel igen

Hva du vil, hvad du vil
Hva du vil, hvad du vil

Ta hvad du vil,


3. Find et stykke papir. Skriv 5-10 stikord ned om, hvad sangen handler om.

4. Du skal nu lave en kort anmeldelse af sangen. Du må få inspiration på papirerne fra sidst, fra tavlen i morges, på nettet mm. Lav først en brainstorm på papir over, hvad du synes om sangen. Brug herefter din brainstorm som hjælp, når du skriver.

5. Skriv din anmeldelse på dette link:

http://snurl.com/anmeldelselektieklasse