Min blog om undervisning, pædagogik, didaktik mm. Bloggen startede som en del af et web2,0 kursus, men handler om alt fra mine overordnede pædagogiske og didaktiske tanker til konkrete undervisningsideer :-)
Find en eller flere
tjenester, som du mener har et godt potentiale i forhold til din undervisning.
Lav et blogindlæg på din blog, hvor du beskriver, hvorfor du mener, at denne
tjeneste er spændende, og hvorfor du mener, at den kunne gøre en forskel i
undervisningen.
Jeg er som tidligere nævnt meget glad for Google formular.
Derudover kan jeg især se to andre tjenester, som vil kunne gøre en forskel for
mig.
Læringsressourcen Todays Meet synes jeg er ret smart. Jeg
har desværre ikke afprøvet den endnu, men jeg kan se et stort potentiale i den.
Jeg kan godt lide, at det er simpelt. Kursisterne skal ikke oprette en profil
for at være med i et møde, og de skal heller ikke have en google konto. Jeg har tidligere
beskrevet, hvordan jeg er med i et projekt omkring lektieinkluderende
undervisning. Todays Meet skal jeg helt klart afprøve, når kursisterne skal til
at lave nogle lektier hjemme!
Derudover ser læringsressourcen Prezi meget spændende ud.
Jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at bruge den i min undervisning. Det
med at holde lange oplæg er ikke noget, jeg gør så meget i. Dog er den ret
anvendelig hvis man skal holde oplæg fx for kolleger. Power Point er for mig at
se ved at være røvkedelig, men Prezi kan måske peppe et oplæg lidt op.
Derudover vil jeg lige give et mere privat fif. Webtjenesten
Doodle bruger jeg rigtig meget, når jeg skal planlægge sociale komsammener. Det
kan tit være svært at finde en dato, hvis 4-5 kalendere skal sammenlignes. Med
Doodle kan man simpelt og hurtigt lave en datosammenligning som nedenstående
(jeg har altså visket navnene ud i paint, da det er en ”virkelig” Doodle”):
Jeg er blevet ret glad for webtjenesten Google formular. Det er måske en lidt gammeldags måde at bruge web2,0 på, fordi eleverne ikke skal producere og skabe noget selv, men blot besvare spørgsmål. Jeg har dog brugt Google formular nogle gange - se eventuelt mine tidligere blogindlæg - og jeg føler, at det fungerer. Eleverne besvarer nogle spørgsmål og "sender dem til mig". På den måde kan jeg se og sammenligne svarene, og/eller vi kan se på dem sammen. Jeg har lavet nedenstående til de fire samfundsfagstimer inden efterårsferien. Målet var at de skulle repetere den vigtigste viden omkring Folketinget. Derudover skulle de have kendskab til de 3 forskellige livsformer, som Thomas Højrup har lavet. I selve timerne følte jeg, at kursisterne var meget useriøs, men da jeg fik svarene ind, var de ganske gode. Politikerne og politikernes livsformer
I dag skal du arbejde med folketingsmedlemmernes liv og hverdag. Kan du huske, hvor mange medlemmer, der er i Folketinget?
Folketingets opgave er at vedtage love, vedtage budgetter og kontrollere regeringens arbejde. Se denne film om Folketingets arbejde:
Vi har tidligere talt om, hvordan der i Danmark sker en tredeling af magten i form af den udøvende, den lovgivende og den dømmende magt.
Foruden den lovgivende, udøvende og den dømmende magt omtaler man ofte medierne som den fjerde statsmagt. De har stor magt, fordi de kan kontrollere politikerne, og de bestemmer i høj grad, hvad vi borgere skal se og høre. I den næste video skal du høre og se om mediernes rolle:
Her på billederne kan du se forskellige avisoverskrifter om Helle Thorning Schmidt:
Når medierne således omtales som den fjerde statsmagt, så hænger det sammen med , at medierne har en kontrollerende rolle i samfundet. Medierne har nemlig til opgave at undersøge sager, der har samfundets interesse. Det er i denne forbindelse, at man taler om, at medierne er demokratiets vagthund. En vagthund, der holder øje med magthaverne og sørger for, at de ikke misbruger sin magt. Hvis politikerne pludselig begynder at misbruge borgernes penge eller laver andre skandaler, så skal medierne have mulighed for at afsløre det.
Hvad mener du om mediernes rolle i politik? Er politikerne selv ude om det, eller går medierne for vidt?
Skriv din mening på dette link:
Her ser du et eksempel på en arbejdsdag for en politiker (se også side 14 i hæftet demokrati på dansk):
kl. 05.30: Vækkeuret ringer
kl. 06.30: Taxi til lufthavn
kl. 07.05: Flyafgang fra Århus
kl. 07.40: Ankomst København
kl. 08.00: Miljø- og planlægningsudvalget
kl. 10.00: Reception
kl. 10.30: Telefonsamtaler
kl. 11.30: Gruppemøde
kl. 13.00: Udvalgsmøde
kl. 15.00: Udvalgsmøde
kl. 15.25: Gå til møde i ministerium
kl. 15.50: Udvalgsmøde fortsat
kl. 16.15: Ordførermøde
kl. 16.40: Kontorarbejde (besvare mails, post, telefon mm)
kl. 17.00: Interview tv
kl. 17.40: Lærerstuderende på besøg
kl. 18.30: Forskere på besøg
kl. 21.00: Flyafgang fra København
kl. 21.40: Ankomst Århus
kl. 22.15: Hjemme
Indenfor samfundsfag taler man om, at mennesker kan have en bestemt livsform 1) En karriere livsform 2) En selvstændig livsform 3) En lønarbejder livsform
Opgave Du skal nu finde så mange informationer som muligt om disse livsformer. Du må bruge nettet og de ark, som jeg har kopieret til dig. Du skal lave en a4 planche med billeder og tekst, hvor du videregiver så mange oplysninger som muligt om disse livsformer. Din planche skal gerne indeholde disse informationer:
- en forklaring på de tre livsformer - en forklaring på de to kvindetyper - en beskrivelse af, hvilken livsform du selv tilhører - en beskrivelse af, hvilken livsform du mener, politikerne har
Her kan du se et eksempel på en planche:
Det, du har lavet, skal afleveres til mig kl. 13.45
Jeg har lavet en mappe med opgaver indenfor hvert mål. Kursisterne skal lave opgaver indtil de føler, at de kan det. Jeg har gjort dem meget opmærksomme på, at det er målet, de skal nå. Jeg er i princippet ligeglad med, hvor mange opgaver de har lavet. Bare de har nået målet!
Indenfor hvert mål har jeg lavet en afslutningstest på google-drev. Den skal de således tage, når de føler, at de har nået målet. I kan se de forskellige tests, hvis I trykker på de forskellige links i tabellen (lad venligst være med at besvare testen, da jeg så får jeres svar ind).
Jeg kan klart anbefale, at lave sådanne tests i google-drev. Det har været et kæmpe hjælp for mig i forhold til at finde ud af, om kursisterne kan det, vi har arbejdet med. Det er desuden meget praktisk, da kursisterne ikke skal have en google-konto.
Vi lavede i sidste uge en opgave, som jeg gerne vil dele med
jer andre. Det var et forsøg på at få kursisterne til at arbejde producerende
og undersøgende, jf. artiklen Vidensformer og didaktisk vægtforskydning (http://www.web2bloggen.dk/?p=82). Intentionen
med opgaven var, at kursisterne skulle lære at lave en kvalificeret
personkarakteristik. Jeg oplevede sidste år, at mange lavede en for overfladisk
karakteristik, og jeg ville gerne lære kursisterne at arbejde mere i dybden med
dette. Jeg lavede en skabelon med nogle krav til, hvad en kvalificeret personkarakteristik
skal indeholde. De læste nu et interview med L.O.C. (det findes i Dyrk Dansk),
hvorefter de skulle lave en grundig personkarakteristik ud fra interviewet og
oplysninger, de ellers kunne søge på nettet. Karakteristikken skulle præsenteres på et a4
ark, som skulle hænges i klassen. Jeg synes personligt, at de fik lavet nogle
gode produkter, hvor de fleste fik lavet en grundig karakteristik. I kan se to
eksempler på elevprodukter her:
Jeg vil selvfølgelig lige følge op på mit indlæg, hvor jeg beskrev mit første forsøg med web2,0. Først og fremmest var det rigtig smart, at musikvideo og sang lå på bloggen sammen med opgaverne. Det var utrolig nemt for kursisterne at navigere i. Desuden så det ret fedt ud lige at smække bloggen op på smartboardet :-) Et kæmpe minus var dog, at jeg ikke kunne få snurl til at fungere (hmmm, det er jo det værste ved alt det her teknik). Kan nogle måske give et råd? Jeg ville gerne have, at kursisterne skulle skrive i et snurl-dokument, så de kunne få inspiration fra hinanden. Det blev dog bare til, at de skrev anmeldelsen i et almindeligt worddokument, hvilket også fungerede ganske glimrende. Alt i alt var det ok at bruge web2,0, men jeg glæder mig til at få mere træning. Ture skrev, at kursisterne kunne lave en elektroniks mindmap. Det vil jeg forsøge mig med næste gang. Vi brugte bare en "gammeldags" metode, som I kan se på billedet her!
Nå, nu forsøger jeg at kaste mig ud i det. Har til morgendagens undervisning i dansk lavet et "snurl" dokument, som eleverne skal skrive i.
Vi arbejder på f-niveau med sagprosa, og vi har i disse dage om anmeldelser. Intentionen er, at de skal lytte til en sang i youtube og skrive små anmeldelser. I kan se opgaverne nedenunder eller på min kursistblog: http://stineaaendurr.blogspot.dk
1. Hør sangen her:
2. Læs teksten her:
Ta' hvad du vil fra mig Sig at du hader mig Når du forlader mig Ved jeg har elsket dig Ta hvad du vil Ta hvad du vil ANKERSTJERNE Jeg finder den mørkegrå hættetrøje du plejer at sove i Duften af dig, har som det eneste fået lov at bli' Jeg står tilbage i ruiner fra vores kolde krig Og høre gennemlyden af de ting du endelig fik lov at sige Lejligheden ligner sig selv, men intet er det samme Her burde være sort af aske ligne pindebrænde Stolen står hvor den plejer, bordet har ikke en skræmme Der er ingen andre spor, end den tomme billederamme For bare en time siden, stod jeg i et flammehav Og nu er her så koldt, at jeg kan se mit eget åndedrag Finder en kuvert med min adresse og dit efternavn Min ører ringer stadig fra da døren smækkede med et brag Og hele verden tav, og varmen den forsvandt Og nu er det sted vi kaldt hjem, ligesom et fremmed land Og vores liv er sand, der smuldre mellem fingrene Der er stille nu så jeg kan høre minderne BURHAN G Når du går, sig ikk hvorhen For hvis jeg ku, så ville' jeg hente dig hjem igen Så slet dine spor, i nat må det ende Slip mig fri, så jeg en dag kan bli' hel igen Ta' hvad du vil fra mig Sig at du hader mig Når du forlader mig Ved jeg har elsket dig Ta hvad du vil ANKERSTJERNE Hver eneste tallerken i mit'skab dem har vi valgt sammen Hvordan skal vi dog skille det ad, når alting er så blandet sammen Latterlige ting som vores tandbørster der passer sammen Jeg burde lukke øjnene, stryge en tændstik og la' det brænde Jeg finder hadet frem, og prøver at lade vreden vinde Måske det ville' gøre mindre ondt, hvis nu jeg bar' ku' hade hende Det virker to minutter før jeg må give op igen Jeg burde lægge mig ned, men fanme ikk i vores dobbeltseng Der står en flaske vin på bordet som vi sku ha' delt Ved siden af ligger den film som vi sku' ha' set Hvis ikk vi tog snakken ku' det sagtens have været sket Vi ku' ha' siddet her, og holdt i hånd, sagt ting vi ikk havde ment Har leget et glansbillede, det ved jeg godt du ikk fortjener Og jeg forstår godt at du går, du var ikke lykkelig længere Du hører til et andet sted, håber du finder det Der er stille nu, så jeg kan høre minderne BURHAN G Før du går, sig ikk hvorhen For hvis jeg ku, så vil' jeg hente dig hjem igen Så slet dine spor, i nat må det ende Slip mig fri, så jeg en dag kan bli' hel igen Ta' hvad du vil fra mig Sig at du hader mig Når du forlader mig Ved jeg har elsket dig Ta hvad du vil Hva du vil, hvad du vil Hva du vil, hvad du vil Så jeg ka bli hel igen Hva du vil, hvad du vil Hva du vil, hvad du vil Ta hvad du vil,
3. Find et stykke papir. Skriv 5-10 stikord ned om, hvad sangen handler om.
4. Du skal nu lave en kort anmeldelse af sangen. Du må få inspiration på papirerne fra sidst, fra tavlen i morges, på nettet mm. Lav først en brainstorm på papir over, hvad du synes om sangen. Brug herefter din brainstorm som hjælp, når du skriver.