søndag den 23. september 2012

"I stedet skal de ud og opsøge viden..."

 



Jeg er som tidligere skrevet med i et projekt omkring lektieinkluderende undervisning på AVU. Vi har på Herning HF og VUC en lektieklasse, hvor lektierne hovedsageligt er inkluderet i undervisningen. Dog har vi en intention om, at kursisterne i løbet af året skal "lære" at lave lektier.
Jeg ser, at web2,0 har kæmpe potentialer i forhold til dette. Hvis vi som lærere kan nytænke lektierne og bruge de sociale medier i lektielæsningen, så vil vores chance for at få eleverne med være større. Hvis lektien  eksempelvis er at lave et indlæg til facebookgruppen om et eller andet fagligt eller hvis det er at gå ind på min blog og kommentere et indlæg, så vil flere kursister måske få det gjort.
Jeg så i forlængelse heraf et interessant interview med to lærere fra Netværksskolen i Hellerup. Den kvindelige lærer - Mette Hauch - sagde noget meget rammende om de elever, som de har på Netværksskolen: "I stedet for at sidde stille og vente på at få viden, så skal de selv gå ud og opsøge viden". Vores kursister i lektieklassen er ikke den type kursister, som selv opsøger viden (de fleste af dem i hvert fald). Måske vil flere af dem opsøge viden - opsøge lektierne - hvis vi bruger de sociale medier?! Det er i hvert fald en tanke, som jeg vil arbejde videre med :-)

1 kommentar:

  1. En meget spændende tanke, der måske kan skærpe opmærksomheden omkring det at "gå i skole". Hvornår går man i skole og hvornår har man fri? - hvordan skelner man og skal man skelne? Vores grænser for viden rykker sig og hvordan kan vi rykke med?
    En masse spørgsmål, der er utrolig spændende at stille sig selv og sin opfattelse af egen lærerrolle. ????? En mulighed for at indtænke andre lærer/elev-roller end de traditionelle.

    SvarSlet