fredag den 27. marts 2015

Projekt om litteraturhistorien

I går fik jeg afsluttet mit litteraturhistoriske projekt, og jeg må faktisk erkende, at det gik over al forventning. Nogle af mine kursister fik virkelig lavet nogle gode videoer. I kan her se en beskrivelse af projektet:

Mål: 
- At kursisterne får kendskab til dele af litteraturhistorien
- At kursisterne kan lave en flot og læsevenlig præsentation
- At kursisterne får trænet deres mundtlige formidling 

Indhold: 
1. og 2. time: Kursisterne vælger en periode som de vil fordybe sig i. De skal tage notater til tekster fundet på nettet, i mine kopier og i bøger.
3. og 4. time: Kursisterne laver en præsentation med billeder og tekst i Power Point
5. time: Kursisterne optager deres fremlæggelse med Screencast-o-Matic.

Jeg har med vilje struktureret timerne rimelig stramt. Det er min erfaring, at kursisterne arbejder bedre, hvis vi i sådan et projekt arbejder os frem skridt for skridt. Vi har kun brugt 5 timer, og jeg har selvfølgelig stillet mine krav herefter. Dog må jeg erkende, at nogle kursister sagtens kunne have brugt 1-2 timer mere. Dog har det også været godt for enkelte kursister, at de blev presset lidt til at få lavet noget.
Jeg brugte et time inden de sidste lektioner på at gøre 5-6 computere klar. Jeg havde lånt nogle af skolens computere og installeret Screencast-o-Matic på dem. Set fra et praktisk perspektiv fungerede det ret godt. Nogle af kursisterne hentede programmet ned på deres egen computer, mens andre lånte. På den måde slap jeg faktisk for de store tekniske problemer, og kursisterne kunne koncentrere sig om at fortælle.

I kan her se en video om Middelalderen:
 

 
 
Jeg har selvfølgelig fået lov til at vise videoen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar