torsdag den 1. november 2012

Didaktisk design


Jeg har længe gået og funderet over, hvordan jeg vil lave mit didaktiske design.  Jeg har valgt at lave et undervisningsforløb, hvor jeg går ”all in” og bruger web2,0 gennem hele forløbet.  Planen har længe været, at klassen skal ind os se filmen Marie Krøyer i biografen sidst i november. Jeg har valgt at lave et kort undervisningsforløb, hvor vi arbejder med P.S. Krøyer og billedanalyse. Mit forløb ser ud som følger:

Formål
Kursisterne får kendskab til P.S. Krøyers liv, malerier og malerstil
Kursisterne kender forskellige billedkompositioner og kan genkende dem på forskellige billeder
Kursisterne kan analysere og fortolke billeder
Kursisterne får kompetencer til at anvende forskellige web2,0 ressourcer.

Fremgangsmåde
Første opgave er, at kursisterne skal søge informationer om P.S. Krøyer på nettet. De skal lave en elektronisk mindmap over hans liv.
Herefter bliver kursisterne præsenteret for forskellige billedkompositioner. De skal herefter finde forskellige billeder på nettet med de forskellige kompositioner og lave en collage. Måske man kan gøre det elektronisk?
Vi skal derefter i gang med billedanalyse. Jeg vælger et billede af P.S. Krøyer, som klassen skal analysere og fortolke. Intentionen er at bruge Google Docs, således de kan få inspiration fra hinanden.
Vi skal herefter ind og se filmen i biografen. Jeg vil bruge TodaysMeet, hvor de skal give en kort kommentar til filmen.
Sluttelig vil jeg evaluere forløbet med spørgsmål lavet i Google Formular.


 Fil:Krøyer PS.jpg  


1 kommentar:

  1. Det lyder kanon spændende. Egentlig kan jeg godt lide dit formål : "at kursisterne får kendskab til web2.0 værktøjer", fordi med dette kendskab, vil de måske selv kunne træffe valg af værktøjer til at understøtte den arbejdsform de vælger eller selv vælge hvilket udtryk de vil bruge i deres produktioner. God idé at bruge Google formular som metode til evaluering af forløbet - ligesom kursisterne har brug for feedback for at kvalificere deres læreproces har underviseren det selvfølgelig også i høj grad.

    At udbrede en diskussion om filmen gennem TodaysMeet synes jeg er en fremragende måde at bruge mediet på. Alle bliver hørt, og efterfølgende kan en fælles opsamling blive kvalificeret gennem forhåndsviden til kursisternes tanker om filmen. Det kræver at underviseren efterfølgende analysere diskussionsstrømmen på Todaysmeet og herefter laver nedslag på emner, spørgsmål og begreber som er vigtige for det videre forløb.

    Til kursisterne der skal lave collager, vil jeg meget anbefale dig at bruge enten edu.glogster.com, som lige er kommet i en udgave hvor de digitale plancher kan ses på mobile enheder (ios/android). Her kan de kombinere lyd (stemme eller musik), video, billeder og tekst i et kreativt mashup. Både du og kursisterne skal oprette sig som educator.

    Så vil jeg også foreslå, at du ser nærmere på thinglink.com til billedanalyse. Her kan kursisterne forsyne billeder med interaktive billedpunkter indeholdende tekst, billeder - og hvis du linker til medier på soundcloud eller youtube, vil du også kunne forsyne billedpunkterne med lyd og video.

    Både thinglink og glogster er bl.a. i vores modul: udtryksformer

    Til sidst vil jeg spørge dig, om du har overvejet en platform hvor de skal samle deres produktioner (glogster, thinglink, Mind42, google docs m.m.). Det kan være, at du har tænkt det skulle være i et jeres LMS (fronter?), men du kunne jo også overveje andre muligheder, hvor du let kan tilgå deres produktioner, og hvor formålet er, at du har overblik over produktionerne og at kursisterne kan lade sig inspirere af hinandens arbejde. Det kunne jo være
    - blogger, som du jo kender i forvejen - hver kursist sin egen blog, eller en fælles blog hvor alle er forfattere.
    - instablogg, hver kursist har en side og deler linket med dig (og andre?)
    - google websteder/Wikispaces hvor hver kursist har sin "side"

    Glæder mig til at høre om dit forløb når det går i luften, og glæder mig også meget til at se elevprodukter når den tid kommer.

    Rigtig god fornøjelse herfra!

    SvarSlet