søndag den 23. august 2015

Padlet som opsamling

I sidste uge bruge jeg Padlet som opsamlingsplatform. Kursisterne skulle i grupper brainstorme og nedskrive genretræk for de vigtigste genrer, som vi skal arbejde med.




Ved opsamlingen fik hver gruppe en genre, hvis genretræk de skulle beskrive på væggen, Under snakken på klassen kunne vi tilføje og redigere i det skrevne.

tirsdag den 18. august 2015

Undervisningsforløb "På kanten..."

Jeg har netop lavet nedenstående undervisningsforløb, som jeg har tænkt mig at begynde med på f-niveau. Artiklernes tema kan alle relateres til "Et liv på kanten...".  Forløbet er tænkt, således vi arbejder med følgende kernestof, jf. vejledningen: 

  • Sagtekster
  • En avis eller et tidsskrift læst som værk
  • Visuelle og auditive kommunikationsformer
  • Kommunikationssituationen
  • Argumentation og argumentationsformer
  • Et danskfagligt sprog

Her har jeg lavet en mere detaljeret indholdsplan:

1. Mål: At kende til begreberne genre og genretræk og herunder identificere genretrækkene for de vigtigste genrer i faget.
Vi bruger kursisternes forforståelse og laver en brainstorm på genretæk i Google Docs.

2. Mål: Kende til begreberne nonfiktion, fiktion og faktion og herunder diskutere, hvordan man kan kategorisere udvalgte tekster
Med udgangspunkt i grundbogen diskuteres om forskellige genrer er fiktion, nonfiktion eller faktion. Padlet bruges som platform.

3. Mål: At kende til medier og reflektere over egne medievaner
Kursisterne undersøger deres egne medievaner, hvilket efterfølgende diskuteres i grupper.

4. Mål: At kursisterne kender til forskellige typer af aviser samt reflekterer over, hvilke typer af mennesker, der læser de forskellige.
Opgaven er genbrug og dem fra sidste år findes her

5. Mål: At læse Røde Kors Magasinet som værk, herunder lære om kommunikationsmodellen og artiklers layout.  
Undersøge magasinets indhold og målgruppe.

6. Mål: At kende til begreberne sags- og personinterview og analysere et interview. 
Læs interviewet i Røde Kors Magasinet. Lav en analyse og fortolkning af teksten med fokus på om det er en opinionsartikel eller informationsartikel (min erfaring er nemlig at nogle kursister falder i og tænker interviewet som en opinionsartikel).

8. Mål: At kende til reportagen som genre og kunne formulere sig i genren
Vi ser på fotoreportagen i Røde Kors Magasinet.Vi tager efterfølgende på tur og der skrives en reportage fra turen.

9. Mål: At kende til begreberne erfaringskilde, partskilde og ekspertkilde samt analysere og fortolke en  baggrundsartikel
I grupper laves en analyse og fortolkning af artiklen om de voldelige piger.




10. Mål: At kende forskel på et personinterview og et sagsinterview.
 Vi arbejder med et sagsinterview og sammenligner med personinterviewet, som vi læste tidligere i forløbet.

11.  Mål: Kende til kommentaren som genre og kunne formulere sig i genren.
Vi læser kommentaren om unge og druk, hvorefter kursisterne selv skal skrive en kommentar. Undervejs arbejdes der med argumentation og argumentationsformer, eventuelt ved brug af padlet som her.

Derudover har jeg også nogle opgaver med fokus på nyhedstrekanten og nyhedskriterierne, som jeg putter ind, når det passer.



onsdag den 12. august 2015

Prøveeksempel med Videoscribe

Jeg har nu haft lidt tid til at kigge på tjenesten Videoscribe. Her kan I se mit forøg:



Faktisk er det ganske simpelt at lave en video. Det tog dog lidt tid, inden jeg fandt ud af, hvor lang tid det skal vare at tegne de forskellige elementer. Jeg tænker også, at man skal overveje nøje, hvor lang tekst, man vil have. Desuden har jeg valgt den nemme løsning og sat musik på fremfor at indtale egen lyd. Til gengæld kommer man virkelig op på beatet ved at lytte til den musik, jeg valgte ;-) Jeg blev gjort opmærksom på, at man ikke kan bruge alle billeder og alle musiknumre i gratisversionen, men jeg fik lov til at bruge alle de elementer, jeg skulle.

Jeg brugte denne tutorial til at guide mig:


mandag den 10. august 2015

Videoscribe

Jeg har i et stykke tid ledt efter en web-tjeneste, som jeg kan bruge til at lave videoer med. Jeg kender selvfølgelig allerede en række web-tjenester, men jeg har savnet en, som jeg kan bruge til at lave lidt bedre og mere professionelle videoer med. På kurset i sidste uge blev jeg (igen) præsenteret for http://www.videoscribe.co/, og jeg vil i denne uge se nærmere på tjenesten. Den ser umiddelbart tilgængelig, men alligevel meget brugbar ud Jeg har nu downloadet og installeret den og er klar til at lege... Forhåbentlig kan jeg uploade fantastiske videoer sidst på ugen ;-)





 

torsdag den 6. august 2015

Edidaktik

Tirsdag og onsdag var jeg på kursus i Vingsted, hvor jeg blev præsenteret for hjemmesiden www.edidaktik.dk/. Smut endelig forbi siden, den er et besøg værd :-)

Her præsenteres blandt andet denne model, som jeg synes giver et spændende bidrag til edidaktikken:


søndag den 2. august 2015

Et nyt skoleår

Sidst skoleår sluttede lidt drastisk her på bloggen. Jeg var simpelthen løbet tør for ideer at dele...
Tja, nu starter et nyt skoleår og jeg er i gang med at gennemtænke nye forløb. For mit vedkommende bliver det lidt anderledes, end jeg plejer. Jeg har normalvis et FED-hold (ungeholdet) fra starten og får som regel et mere i løbet af året. I år skal jeg have to FED-hold fra årets start, hvoraf ingen er dem er et såkaldt ungehold. Af den grund forestiller jeg mig, at jeg skal have fundet nogle nye tekster og lavet nogle nye forløb. Jeg skal også have lavet yderligere en kursistblog.

Jeg har ellers gjort mig nogle tanker om, hvad jeg gerne vil i løbet af året:

  • Vi er gang med at få gang i Office365, og det tager selvfølgelig tid. Jeg vil gerne udnytte mange af de muligheder, der pludselig er. Eksempelvis har jeg stor interesse i One Note, men jeg kan på nuværende tidspunkt ikke vurdere, hvor hensigtsmæssigt det er i forhold til vores målgruppe.
  • Jeg vil gerne arbejde med lidt mere baggrundslæsning på mine FED-hold. I mange år har jeg jo kørt uden bog, hvilket jeg har været glad for. Nogle af kursisterne, specielt de dygtigste, vil have gavn af lidt mere baggrundslæsning. Jeg kan ikke finde en bog, jeg finder egnet, men jeg kan vel selv lave noget med eksempelvis med FlipsnackCalameo eller endda One Note.
  • Jeg vil arbejde mere med kursisternes skiftlige fremstilling. Jeg siger det hvert år, men mener virkelig at det er en område jeg (vi?) forsømmer. Det hele går tit op i analyse af tekster og grammatik. I princippet burde man vel arbejde en tredjedel med analyse og fortolkning af tekster, en tredjedel med grammatik og en tredjedel med skriftlig fremstilling....  Jeg håber på at kunne lave nogle forløb, hvor jeg mixer det hele, men tænker lidt mere skriftlighed ind.

Tirsdag skal jeg på kursus. Det er altid hyggeligt :-)